ODT או בעברית: אודיטי, הוא אמצעי יעיל ומרתק לקידום גיבוש חברתי, יצירת עבודת צוות ולמידה עצמית בקרב משתתפים.
ראשי התיבות של המושג ODT הינן: OutDoor training, פעילויות חוץ. זה נובע מכך שמרבית הפעילויות מתרחשות בחוץ, אך חשוב להדגיש שזה לא הכרחי. אולם גדול או חדר פעילות גדול יכולים להיות מרחב פעילות נהדר.
פעילויות ODT נועדו להפגיש קבוצות בסביבה בה הם צריכים להתמודד עם אתגרים, לפתח פתרונות יצירתיים, לשתף פעולה ולהבין את מקומם ותפקידם בתוך הקבוצה.
הצורך בפעילויות ODT
חברות וקהילות רבות לא תמיד מבינות את החשיבות של פעילויות ומשחקי ODT כאמצעי לחיזוק הקשרים החברתיים ולהעצמת עבודת הצוות. במקרים רבים, אנו מוצאים צוותים וחברות אשר אינן מקדישות מספיק זמן לפעילויות קבוצתיות מאורגנות, בין אם מדובר בארגונים במגזר העסקי, בקהילות חברתיות או אפילו במוסדות חינוך. במצבים אלו, חוסר שימוש בפעילויות קבוצתיות כגון פעילויות ODT, יכול להוביל למספר בעיות אשר משפיעות על תפקוד הקבוצה ותחושת השייכות של חבריה.
באופן כללי, כאשר חברי צוות אינם עוברים יחד חוויות חברתיות מחזקות, מתפתחת אצלם נטייה לעבוד כבודדים, ללא שיתוף פעולה או הבנה של החשיבות של תרומת הפרט לקבוצה. כתוצאה מכך, נוצרת חוסר תקשורת ישירה, והפער בין החברים מתרחב. במקרים בהם אין מספיק דגש על פעילויות המיועדות לחזק את הקשרים החברתיים, החברים עשויים להרגיש זרים אחד לשני, מה שעלול לגרום לחוסר אמון ולחסך בקבלת החלטות משותפת. הדבר יכול להיות מזיק גם לארגונים עסקיים, גם לקבוצות חברתיות וגם לקהילות שבהן יש ערך חשוב לשיתוף פעולה.
במקומות עבודה רבים, העובדים נוטים להתמקד בביצוע מטלות אישיות ללא שיתוף פעולה עם יתר חברי הצוות. במצב זה, יכולות תקשורת בין-אישית, אמון הדדי ויכולת עבודה קבוצתית עשויות להיפגע. כאשר אין פעילויות שמסייעות לפתח את החושים החברתיים והכישורים הבין-אישיים, העבודה המשותפת עלולה להפוך לאפקטיבית פחות, מה שגורם לצוותים להרגיש מנותקים ולהפחית את ההישגים הכוללים של הארגון. צוות שבו החברים לא מרגישים בנוח לתקשר ביניהם, לחלוק רעיונות, או לתת תמיכה – הוא צוות שלא מתפקד במלוא הפוטנציאל שלו.
בקהילות שבהן אנשים פועלים מתוך תחושת מחויבות או רצון לתרום לקהילה, חוסר בפעילויות קבוצתיות כמו פעילויות אודיטי, עשוי לפגוע במוטיבציה ובתחושת השייכות של החברים. פעילויות קבוצתיות יכולות לחזק את הקשרים האישיים וליצור תחושת מחויבות גדולה יותר בין החברים. כאשר אין פעילות מגבשת, החברים עלולים להרגיש כי הם פועלים לבד, מה שמוביל לירידה בתחושת המחויבות לקבוצה ולעיתים אף לפרישה.
בבתי ספר, בצבא ובמקומות עבודה, תלמידים ומבוגרים נדרשים פעמים רבות לעבוד יחד בפרויקטים קבוצתיים או במטלות משותפות. כאשר אין התנסות בפעילויות חברתיות שדורשות שיתוף פעולה אמיתי, קשה למשתתפים ללמוד איך לתקשר בצורה יעילה עם אחרים. במקום זה, הם עלולים לפתח תלות בעבודה אישית בלבד ולחוות קשיים כאשר ידרשו לשתף פעולה עם אחרים.
חשיבות פעילויות ODT לגיבוש קבוצות
גיבוש קבוצות אינו מתרחש במקרה. זהו תהליך שמתרחש כאשר קבוצה של אנשים מתמודדת יחד עם אתגרים. באמצעות פעילויות אודיטי, חברי הקבוצה מתקרבים אחד לשני, מכירים יותר לעומק את החוזקות והחולשות שלהם, ומפתחים אמון אחד בשני.
המשחקים והאתגרים מציבים את הקבוצה במצבים בהם עליהם לשתף פעולה בצורה אמיתית, כאשר כל אחד מהמשתתפים תלוי בתפקוד של שאר חברי הקבוצה. במקרים כאלה, מתפתחת הבנה משותפת של החשיבות של כל פרט בתהליך, דבר המחזק את תחושת הגיבוש המשותפת.
חשיבות פעילויות ODT בעבודת צוות
מעבר לחברות במגזר העסקי, בהן יש צורך בולט לפתח דינמיקה קבוצתית בצוותי עובדים שונים עם מורכבויות כגון פערי גילאים, מרחק גיאוגרפי, רקע שונה ועוד. פעילויות אודיטי יכולות לתרום רבות גם לקבוצות שונות במגוון תחומים אחרים:
ילדים ובני נוער יכולים להרוויח רבות מהשתתפות בפעילויות outdoor. במוסדות חינוך, פעילויות אלו משמשות כמדיום דרכו הילדים לומדים את עקרונות העבודה בצוות, את החשיבות של הקשבה לאחרים, ואת הצורך להעריך את תרומתו של כל פרט בקבוצה. פעילויות אלו מסייעות לתלמידים לפתח כישורים כמו אמפתיה, פתרון בעיות, והתגברות על מכשולים. בבתי ספר תיכון, למשל, פעילויות כמו מבוך הלוחות או טנגרם יכולות ללמד תלמידים איך לקבל החלטות בקבוצה ולהיות קשובים לצרכים ולרעיונות של אחרים. דוגמאות למשחקים אלו תוכלו לראות באתר שלנו.
קבוצות ספורט מסתמכות על תיאום, תקשורת ועבודת צוות כדי להצליח. משחקי ODT מתאימים במיוחד לשיפור יכולות אלו בקרב קבוצות ספורט. למשל, משחק מבוך החבל והגולה שתוכלו לראות אצלנו באתר, מצריך שיתוף פעולה, ריכוז ועבודת צוות מדויקת – כלים חשובים גם על מגרש הספורט. מעבר לכך, פעילויות אלו מייצרות דינמיקה חברתית שבה כל שחקן מרגיש אחראי להצלחת הקבוצה כולה, ומבין שהתרומה האישית שלו היא חיונית להישגים.
קבוצות מתנדבים פועלות במגוון תחומים, כגון סיוע לקשישים, הצלת בעלי חיים, ותמיכה באנשים עם מוגבלויות. בקהילות אלו, חשיבות האחדות ושיתוף הפעולה היא מכרעת, שכן כל פעולה היא בעלת משמעות רבה והשפעה ישירה על אוכלוסיות הנתמכות. פעילויות אודיטי מסייעות להדגיש את ערכי האמפתיה, האחריות המשותפת, והצורך בתקשורת טובה בין המתנדבים. לדוגמה, משחק כמו טנגרם גדול שפיתחנו, בו אחד המשתתפים מדריך את שאר הקבוצה, יכול לעודד פיתוח כישורי הנחיה ותמיכה.
צוותים רפואיים – רופאים, אחיות ואנשי צוות אחרים – נדרשים לעבוד יחד בצורה הרמונית ומסונכרנת על מנת לספק טיפול יעיל ואיכותי לחולים. פעילויות אודיטי מסייעות לחיזוק תחושת השותפות בין אנשי הצוות, ומקדמות שיתוף פעולה על ידי יצירת סביבה תומכת המאפשרת לכל אחד מהמשתתפים להבין את תפקידו, את תרומת הקבוצה ואת חשיבות עבודת הצוות.
חשיבות ODT בלמידה עצמית
אחת התרומות המרכזיות של פעילויות ODT היא הלמידה העצמית שמתאפשרת לכל משתתף בעקבות ההתנסות. במהלך הפעילויות, המשתתפים מתמודדים עם מצבים שהם אינם רגילים אליהם ביומיום, דבר שמאפשר להם ללמוד על עצמם באופן מעמיק ולהתפתח מבחינה אישית.
באמצעות ODT, כל משתתף לומד על המגבלות האישיות שלו ועל הדרכים בהן הוא יכול להתמודד עם מצבי לחץ ואתגרים. לדוגמה, בתחנה כמו ‘שולה המוקשים’, כאשר משתתף נתקל ב”פצצה” הוא לומד כיצד להתמודד עם כישלון – האם הוא מתמודד עם זה בצורה בונה, משתף את חברי הקבוצה במידע כדי לקדם אותם, או נוטה להרגיש תסכול? תובנות אלו מספקות כלים לשיפור ההתמודדות האישית עם אתגרים.
לכל אדם יש סגנון תקשורת ייחודי, ופעילויות אודיטי מאפשרות לכל אחד להבין כיצד הוא מתקשר עם אחרים ומהו האפקט של התקשורת שלו על חברי הקבוצה. לדוגמה, במשחק ה’כדור בסכנה’ שבו הנציג מדריך את חברי הקבוצה, המשתתף יכול להבין אם סגנון ההנחיה שלו ברור, אם הוא מצליח להניע את הקבוצה לפעולה, ואם הוא מסוגל להעביר את המסר בצורה שתורמת לתפקוד הקבוצה.
בפעילויות רבות, המשתתפים נדרשים להוביל את הקבוצה – בין אם בהכוונה, בהדרכה, או בקבלת החלטות. חוויות אלו מאפשרות למשתתפים להבין אם הם נוטים להנהיג, מהו סגנון המנהיגות שלהם, ואיך הם מתפקדים כאשר נדרשת קבלת החלטות במצבי חוסר ודאות. לדוגמה, במשחקי חבל רבים, הדבר הזה מקבל ביטוי. במשחקים כאלה כל משתתף יכול ללמוד על היכולת שלו לשתף פעולה, לקבל החלטות תחת לחץ, ולכוון את הקבוצה לפעולה מסונכרנת. במשחקים רבים כאלה נוסיף גם כיסויי עיניים ואתגרי זמן שיפתחו את האתגר לאפיקים נוספים.
פעילויות ODT מעניקות הזדמנות למשתתפים לגלות את החוזקות האישיות שלהם ולהשתמש בהן לטובת הקבוצה. כאשר משתתף מצליח לפתור בעיה או להוביל את הקבוצה להצלחה, הדבר מעצים את הביטחון העצמי שלו, ומחזק את תחושת הערך האישי שלו. לדוגמה, במשחק כמו טנגרם, כאשר קבוצה מצליחה להרכיב את הצורה במהירות ובאופן מדויק, כל אחד מהמשתתפים חווה חווית הצלחה. בתחנת שולה המוקשים קבוצה שהצליחה לחצות את הלוח ראשונה, כנראה שרמת התקשורת שלה גבוהה בהרבה מזו של הקבוצה השניה.
תחנות ODT לדוגמא:
מבוך
בפעילות זו, כל משתתף מחזיק חבל אחד או שניים, כאשר על החבלים ממוקם פלטת עץ שעליה מורכב מבוך, שבקצהו האחד גולה. מטרת הפעילות היא להעביר את הגולה מהכניסה בצד אחד של המבוך אל היציאה בצדו השני, ללא נפילה בפרק זמן מינמלי ככול הניתן. כדי להצליח, על הקבוצה לתאם בין כל המשתתפים בצורה מדויקת ולהיות קשובים אחד לשני.
דגשים לתחנה זו:
תקשורת: המשתתפים צריכים לתקשר בצורה ברורה ויעילה כדי למנוע נפילות של הגולה.
שיתוף פעולה: על כולם לעבוד יחד ולהיות מסונכרנים, שכן כל חבל תלוי באחרים.
תיאום מוטורי: כל משתתף לומד איך להשפיע בצורה נכונה על המערכת כדי להבטיח תוצאה מוצלחת.
שולה המוקשים
בפעילות זו, נפרסים 20 לוחות עץ ב-5 שורות ו-4 טורים. בכל שורה יש 3 לוחות שעליהן מצוירת פצצה ולוח אחד עליו מצוירת כביש. הקבוצה עומדת במרחקת 10 מטרים מהלוחות כשהיא עומדת בתור עם הגב ללוח. כל משתתף בתורו בוחר לוח, אם יצא לו פצצה עליו להחזיר את הלוח וליידע את הקבוצה. משתתף שמוצא את הדרך הנכונה יכול להמשיך לשורה הבאה. עד שבתור אחד הקבוצה מצליחה לחשוף את כל קלפי דרך שנמצאים בכל שורה.
דגשים לתחנה זו:
זיכרון קבוצתי: כל משתתף צריך לזכור מה עשו המשתתפים לפניו וללמוד מהטעויות שלהם.
אסטרטגיה: הקבוצה צריכה לפתח אסטרטגיה איך להתקדם, תוך כדי ניצול הידע שנצבר.
אמון: המשתתפים לומדים לבטוח בידע שהצטבר בקבוצה ולהשתמש בו לצורך ההתקדמות.
תקשורת: המשתתפים לומדים לתקשר אחד עם השני ברמה גבוהה יותר. תקשורת שהיא לא בהכרח ויזואלית, ונשענת על שפה משותפת.
טנגרם
הטנגרם הוא משחק שבו יש להרכיב צורה מסוימת באמצעות מספר חלקים גאומטריים. קיימות שתי אפשרויות למשחק זה:
אפשרות א: מתחלקים לשתי קבוצות, ונציג אחד מכל קבוצה מקבל את הדף עם הצורה אותה יש לבנות. הנציג חייב להדריך את שאר חברי הקבוצה איך לבנות את הצורה.
אפשרות ב: כל קבוצה מקבלת רק את הציור השחור עם הצורה, והם צריכים להרכיב את הצורה עם החלקים העומדים לרשותם.
דגשים לתחנה זו:
הדרכה והנהגה: הנציג צריך לדעת איך להוביל את חברי הקבוצה ולהסביר להם בצורה נכונה מה עליו לעשות.
עבודת צוות: הקבוצה צריכה לעבוד יחד בצורה מתואמת כדי לבנות את הצורה.
פתרון בעיות: המשתתפים לומדים כיצד לגשת לפתרון בעיות מורכבות דרך ניסוי וטעייה.
ODT לבניית גיבוש, עבודת צוות ולמידה עצמית
פעילויות ה-ODT שתיארנו כאן מציעות מרחב שבו חברי הקבוצה יכולים להתנסות באינטראקציה הדורשת תקשורת, אמון, עבודת צוות, והתמודדות עם אתגרים.
גיבוש קבוצות: דרך האתגרים, חברי הקבוצה מכירים טוב יותר זה את זה, לומדים להבין את הדרך שבה הם פועלים ולהתחבר באופן אישי. הדבר יוצר תחושת שייכות ומחויבות הדדית.
עבודת צוות: כל פעילות מציגה בפני המשתתפים את הצורך בפעולה משותפת וחשיבה יצירתית כדי לפתור את הבעיה. תהליכי השיתוף וההובלה שנוצרים בפעילויות אלו מפתחים יכולות הנהגה ומסירות הדדית.
למידה עצמית: כל משתתף מקבל הזדמנות להבין את חוזקותיו ואת מגבלותיו, לפתח אסטרטגיות לתקשורת טובה יותר ולשפר את יכולתו לתפקד בתוך קבוצה. כל אחד יכול לשאול את עצמו שאלות כמו: איך אני מגיב כאשר משהו לא הולך כמתוכנן? איך אני משתלב בתוך קבוצה? מהו תפקידי כאשר אנו נתקלים בקושי?
ODT הינו כלי משמעותי לקידום גיבוש, עבודת צוות ולמידה עצמית. מדובר בכלי שמספק מרחב שבו הקבוצה יכולה להתמודד עם אתגרים, לפתח כישורים חשובים ולחוות חוויות משותפות. בין אם מדובר במבוך החבל והגולה, מבוך הלוחות, או טנגרם, כל פעילות תורמת בדרכה לפיתוח יכולות קבוצתיות ואישיות, ועוזרת ליצור קבוצה מלוכדת, משתפת פעולה ויעילה יותר.